Adnan Tanrıverdi’nin Vefatı ve Ardındaki Tartışmalar
SADAT’ın kurucusu emekli Tuğgeneral Adnan Tanrıverdi, dün hayatını kaybetti. 1996 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’nden emekli olan Tanrıverdi, 28 Şubat döneminde ordudan ihraç edilen subaylarla birlikte Adaleti Savunanlar Derneğini kurmuştu. Bu dernek, 28 Şubat sürecinin organize edicileri arasında yer alıyordu.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın danışmanlığına getirilen Tanrıverdi, mehdinin geleceği gün için önerilerde bulunmuş; İstanbul’u başkent, Arapçayı resmi dil ve “Asrika İslam Devletleri Birliği” adında bir federasyonu önermişti. Bu görüşlere sahip bir kişinin Türk Silahlı Kuvvetleri’nde tuğgeneral rütbesine yükselmesi, Türkiye’nin milli güvenliği açısından bir tehdit oluşturmaz mı?
Siyasal İslamcıların, tarikat ve cemaatlerin komuta kademesini ele geçirdiği Türk Silahlı Kuvvetleri, beğenmediği iktidara darbe yapmak dahil, Türkiye’yi çeşitli maceralara sürükleyebilir. Adnan Tanrıverdi, TSK’da bir istisna mı? Hayır, kesinlikle değil.
15 Temmuz darbe girişiminin ardından FETÖ’cüler temizlenirken, başka tarikat ve cemaat üyelerine alan açıldığı görülmüştür. Tarikat tekkesinde üniformasıyla zikir çeken amiral Mehmet Sarı gibi örnekler, bu durumu açıkça ortaya koymaktadır.
Bingöllü’nün Yükselişi ve Sonrası
Nurculukla bağlantılı bir grubun, 15 Temmuz sonrasında Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nda üst kademelere yükseldiği iddia ediliyordu. Bu grubun başındaki isim olan, Hava Kuvvetleri Personel Dairesi Başkanı olarak görev yapan Albay Kadir Bingöllü, Yüksek Askeri Şura (YAŞ) toplantısında emeklilik tarihi gelmeden ve kendi talebi olmadan emekli edildi.
Bingöllü’nün hikayesi oldukça ilginç. Sicili, Harp Okulu öğrenciliğinden başlamakta. Öğrencilik döneminde yasak olmasına rağmen evli ve çocuklu olan Bingöllü, İncirlik 10. Tanker Üs Komutanlığı görevindeyken “yetersizlik, uçucu nosyon eksikliği ve öğretmenlerine havada hakaret etmek” suçlamalarıyla F-16 pilotluğundan alındı. Üste ahlaka aykırı fiille suçlanmış, ihracı gerekirken Eskişehir Asker Hastanesi’nde görevlendirilmiştir. Binbaşı rütbesindeyken istifa eden Bingöllü, Atlantic Flight Academy adlı uçuş okulunda öğretmenlik yapmıştır.
Özel KHK ve Bingöllü’nün Dönüşü
15 Temmuz sonrası, darbe girişimine karışan birçok havacının ihraç edilmesiyle TSK’da pilot ihtiyacı doğmuştu. Bu nedenle, 671 sayılı KHK çıkarılarak “TSK’dan ayrılan veya ilişiği kesilen pilotlardan istekliler”in geri dönebilmesi sağlandı. Ayrıca, 676 sayılı KHK ile Bingöllü’ye özel bir düzenleme getirildi. “Ticari pilot lisansı ya da havayolu nakliye pilotu lisansına sahip en az 1000 saat uçuşu bulunan subaylardan” alım yapılacağı açıklandı. Bu noktada Bingöllü, F-16 pilotu olarak geri döndü.
Ancak, Bingöllü 2018 yılında Bandırma 6. Üs Komutanlığı’nda görev yaparken, pilotların yılda iki kez yapmak zorunda olduğu standardize kontrol uçuşu öncesi uçak ve uçuşla ilgili döküman bilgilerini ölçen sınavdan geçememiştir. Buna rağmen adım adım yükselmeye devam etti. İddialara göre, Bingöllü’nün dönüşünü organize eden, önceki Hava Kuvvetleri Personel Dairesi Başkanı Tuğgeneral Kutlay Demir idi.
Bingöllü’nün yüksek lisans tezi, 2019’da Personel Başkanlığı tarafından bastırıldı. Tezinde, “Durumsal Farkındalık Kaybı ile Uzaysal Uyumsuzluk Arasındaki Kavramsal İlişki” konusunu ele aldı. F-16 eğitimleri devam ederken, en az F-16 uçuş saati bulunan pilot olmasına rağmen tezinde F-16 kazalarını inceledi. Tuğgeneral Demir, üstü ve komutanı olmadığı halde Bingöllü’nün tezine sunuş yazısı yazdı. İkisi arasında bir bağlantı olduğu iddia edilmekteydi.
İlginç bir şekilde, 15 Temmuz’dan sonraki beş yıl boyunca Personel Başkanı olan Demir, ankesörlü telefonla arandığı için FETÖ soruşturması kapsamında emekli edildi. Bingöllü hakkında da 2018’den beri FETÖ soruşturması bulunmaktaydı.
Feci Kaza ve Sincan Belediyesi’nin Sorumluluğu
Ayşe Yavuz’un öldüğü kaza için bilirkişiler, “Gizli ayıp” tanımı yapıyor. Ancak bu durum, Sincan’da açıkça işlenmiş bir suçtur. Ayşe Yavuz, Ayaşlı çiftçi bir ailenin 22 yaşındaki kızıydı. 6 Haziran’da işten çıktıktan sonra spor salonuna gitti. Spor sonrası otobüs durağında beklerken, Sincan Belediyesi’ne ait 12.5 metre uzunluğundaki dev totem, yağmur ve fırtına nedeniyle üzerine devrildi. Totemin altında kalan Yavuz, 45 dakika boyunca acı çekerek hayatını kaybetti.
Sincan Belediyesi, 2022 yılında üç totem için ihale açmış ve en düşük teklifi veren MEK ART Eğitim Danışmanlık Reklam İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi ihaleyi almıştır. Totemlerin montajı sırasında, totemin 4.5 metre derinliğe gömülmesi gerekirken yalnızca 1.25 metreye çakıldığı anlaşılmıştır. Ayrıca, 18 metreküplük beton yerine yalnızca 5.4 metreküplük beton kullanıldığı tespit edilmiştir.
Bilirkişiler, asli kusurun MEK ART Müdürü Semih Esat Ünsal olduğunu belirtmiş, ancak Ünsal, işlemlerin Sincan Belediyesi tarafından kontrol edildiğini savunmuştur. Yavuz Ailesi’nin avukatı Hilal Akdeniz, bilirkişi raporuna itiraz etmiş olup, raporda belediyenin aklandığını iddia etmiştir.
Akdeniz, totemin montaj değil, inşaat işi olduğunu belirterek, burada montaj hatası değil, inşaat işinin gerektiği gibi ihale edilmemesi ve denetlenmemesi sorunu olduğunu dile getirmiştir. Ayrıca, Belediye Başkanı Murat Ercan ve belediye görevlilerinin de sorumlu tutulması gerektiğini savunmuştur.
Ancak savcılık, yalnızca şirket müdürünün tutuklanmasını istemiş, bu da mahkeme tarafından geri çevrilmiştir. Başkan Ercan ve belediye görevlileri hakkında hiçbir işlem yapılmamıştır.
Adaletin Neresindeyiz?
Eğer bu facia Sincan’da değil de CHP’nin yönettiği bir bölgede gerçekleşmiş olsaydı, savcılık ve bilirkişilerin tutumu aynı olur muydu? Geçtiğimiz günlerde İzmir’de benzer bir olayda, iki vatandaş elektrik akımına kapılarak hayatını kaybetti. İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi, polis tarafından basıldı ve genel müdür gözaltına alındı.
İstanbul’da ise, 5 yaşındaki bir kız çocuğu, bir gölete düşerek hayatını kaybettiğinde, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Ağaç A.Ş. Genel Müdürü hakkında yakalama kararı çıkarıldı. Antalya’daki bir teleferik kazasında ise, bir vatandaşın ölümü üzerine Belediye Başkanı tutuklandı.
Ancak AK Partili belediyelerde gerçekleşen kazalar karşısında, belediye korunuyor ve aklanıyor. Bu durumda adaletin nerede olduğu sorgulanmalıdır. “Gizli ayıp” tanımı, açıkça işlenmiş bir cinayet olan bu durumu örtbas etmekten başka bir anlama gelmemektedir.