Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’ten Önemli Açıklamalar
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yürütülen yeni uygulamalara dair önemli bilgiler paylaştı. Şimşek, uyumlu mükelleflerin her zaman yanında olduklarını vurgulayarak, onların yükümlülük ve maliyetlerini azaltmaya yönelik her türlü adımı atacaklarını ifade etti. “Bildirim yükümlülüklerinin azaltılması, vergiye gönüllü uyumun teşvik edilmesi, kayıt dışı ekonomiyle mücadelenin artırılması ve bürokratik süreçlerin sadeleştirilmesi amacıyla bir dizi yeni uygulamayı hayata geçiriyoruz. Bu bağlamda, gider pusulasını elektronik ortama taşıyacak, e-Defter uygulamasını yaygınlaştıracak, Ba-Bs bildirimlerini kaldıracak ve elektronik tebligatın kapsamını genişleteceğiz.”
1,6 Milyon Mükellefi Etkileyecek Ba-Bs Bildirimlerinin Kaldırılması
Yeni uygulamaların detaylarını paylaşan Şimşek, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin alım ve satımlarının bildirilmesi için 2008 yılından bu yana aylık olarak alınan Ba-Bs bildirimlerinin kaldırılacağını belirtti. Bu formların yaklaşık 1,6 milyon mükellefi etkilediğini ifade eden Şimşek, “Bu bildirimlerin gerekliliği, elektronik belge uygulamalarındaki artış ve kurumlar arası veri paylaşımının etkinleştirilmesiyle azalmıştır. Bu durumu göz önünde bulundurarak bu bildirim formlarının alınmasına dair uygulamayı kısa süre içinde sona erdireceğiz.” şeklinde konuştu.
Tüm Mükellefler için E-Defter Uygulaması
Şimşek, bilanço esasına göre defter tutan yaklaşık 720 bin mükellef tarafından kullanılmakta olan e-Defter uygulamasının kapsamını genişleteceklerini vurguladı. Hazırlanan taslak ile bilanço esasına göre defter tutan tüm mükelleflerin e-Defter uygulamasına dahil olmasının planlandığını belirtirken, “Yaklaşık 1 milyon mükellefin bu uygulamaya dahil olmasını hedefliyoruz,” dedi. E-Defterlere ilişkin berat dosyalarının gönderilme sürelerinde de değişiklik yapılacağını kaydetti.
Elektronik Belge Uygulamalarının Yaygınlaştırılması
Vergi mükellefleri tarafından düzenlenmesi gereken fatura, irsaliye, serbest meslek makbuzu gibi 9 belgenin elektronik ortamda düzenlenebildiğini hatırlatan Şimşek, “Bu belgelerin elektronik ortamda düzenlenmesi, hem zaman tasarrufu sağlamakta hem de kağıt, toner, posta ücreti gibi masraflardan önemli ölçüde tasarruf edilmesini mümkün kılmaktadır. Gider pusulasının da bu belgeler arasına eklenmesi için çalışmalar yapıyoruz. Hem alıcı hem de satıcı tarafından imzalanması gereken bu belgenin elektronik ortamda veya iletişim araçlarıyla onaylanmasını sağlamak üzerine odaklanıyoruz. Ayrıca, muhatabına bir kağıt çıktısı verilen ‘e-Müstahsil Makbuzu’nda da benzer bir yöntemin uygulanması planlanıyor,” şeklinde konuştu. Bunun yanı sıra, bu yıl için 6 bin 900 lira olan fatura düzenleme limiti altında kalan faturaların da elektronik ortamda düzenlenerek muhasebe ve beyan süreçlerinin etkinleştirilmesinin amaçlandığını belirtti.
E-Tebligat ile Posta Masraflarında Büyük Tasarruf
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 2016 yılında hayata geçirilen ve 9,2 milyon kişi tarafından kullanılan e-Tebligat uygulaması sayesinde tebligatlara internetin olduğu her yerden ücretsiz olarak ulaşmanın mümkün olduğunu hatırlatan Şimşek, bu uygulamanın kullanıcılarının anlık olarak SMS ve e-posta yoluyla bilgilendirildiğini de ekledi. Şimşek, “e-Tebligat Sistemi, Ticaret, Kültür ve Turizm Bakanlıkları ile Emniyet Genel Müdürlüğü başta olmak üzere 8 kamu kurumu tarafından da kullanılmakta. Şu anda 6 farklı kurumla entegrasyon çalışmalarımız devam ediyor,” dedi. e-Tebligat uygulaması sayesinde bugüne kadar 166,5 milyon belgenin elektronik ortamda tebliğ edilmesiyle sadece posta masraflarından yaklaşık 9 milyar lira tasarruf sağlandığını belirten Şimşek, “Tebligatlardan hızlı, etkin ve ücretsiz haberdar olunması amacıyla araç alanların da e-Tebligat uygulamasına dahil edilmesi üzerine çalışmalar yürütüyoruz. İlk aşamada sıfır araç alanların uygulamaya dahil olması planlanıyor,” ifadelerini kullandı.
Mali Müşavilere Yeni Yetki Kolaylıkları
Bakan Şimşek, vergi mükelleflerinin beyanname ve bildirimlerinin verilmesi gibi önemli yükümlülüklerinin büyük bir kısmının mali müşavirler tarafından yerine getirildiğine dikkat çekerek, “Yapılması planlanan değişiklikle mükellefler, aralarında aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunan meslek mensuplarını da Dijital Vergi Dairesi’nde yer alan hizmetlerden kendi belirledikleri şekilde yetkilendirebilecekler. Bu sayede mali müşavirler, mükelleflerin bilgilerine ihtiyaç duymadan kendi bilgileri ile Dijital Vergi Dairesi’ne giriş yaparak yetkili oldukları işlemleri mükellefleri adına gerçekleştirebilecekler,” dedi.